Malins sommarvecka i Saxnäs

Den 20 till 24 augusti 2012 var Ronny Walter och Jeanette Vendel i Saxnäs tillsammans med sju stycken IF Rycket-medlemmar. Under veckan fick vi även sällskap av en grupp från Ö-vik.

Här är lite info om vad vi gjorde dag för dag

På Saxnäsgården finns en vandrarhemsdel och en hotelldel. Vi bodde i vandrarhemsdelen, men vi åt frukost, lunch (vissa dagar) och middag på hotellet. I hotellets källarplan finns ett litet gym och en liten simbassäng som vissa lånade ibland. Några av oss badade även i sjö och å nästan varje dag.

MÅNDAG Avresa ca 10.00 från Härnösand. Vi stannade för lunch på Nipan mellan 11.30 och 12.30. När vi kom till Saxnäs ca 17.30 träffade vi Ö-viks gänget, åt en god middag och fick nycklarna till våra rum. Sedan pratade några med personalen som dom kände igen sedan tidigare besök på Saxnäsgården. Bland annat pratade vi med Saxnäsgårdens ägare Stefan som var vår guide onsdag och torsdag. På kvällen passade vissa på att ta ett dopp i bassängen och  några i sjön som ligger bredvid hotellet.

Malin och Jeanette badar i Kultsjön.

TISDAG Då hade vi en hel dag med fria aktiviteter. Några provade på att paddla kanot och/eller kajak, fiska och några cyklade till en butik som sålde souvenirer,torkat och rökt kött, fika och glass. Några gjorde flera av aktiviteterna. Lunch och middag åt vi på hotellet.

Katarina och Wictoria paddlar kanot. De tyckte det var svårt i början men när de paddlat ett tag tyckte de att det var roligt.

ONSDAG Detta var en dag då vi med guide besökte Stekenjokk där det har legat en gruva för längesedan.

Gaustafallet är ett stort fint vattenfall med utsiktsplats och vindskydd med eldstad.

Gaustafallet

Vi besökte också Fatmomakke som är en fin samisk kyrkby med hus, en vacker kyrka och en kyrkogård från förr.

Vy över några av dom gamla husen.

Fatmomakkes vackra kyrka.

På området finns också ett litet museum som visar samisk historia och hur dom levde förr.

En gammal vagga inne i museet.

Innan man kommer till kyrkbyn finns det ett campingområde och en souvenirbutik. På campingområdet lagade vår guide och chaufför Stefan en god lunch till oss med hjälp av en stor muurikka.

När vi kom tillbaka till Saxnäsgården åkte Ronny och Jeanette iväg med några deltagare för att titta på Trappstegsforsen och på saker i souvenirbutiken.

Malin och Jeanette svalkar fötterna i Trappstegsforsen. I bakgrunden syns souvenirbutiken.

Trappstegsforsen

Efter alla utflykter åt vi en god middag och några badade.

TORSDAG  Då åkte vi till Klimpfjäll för att plocka svamp.

Här är lite av svampen vi hittade.

När vi åkte dit såg vi en ren med stor krona. Vi åkte buss med vår guide Stefan som också lagade lunch till oss. På kvällen var vi på en föreläsning som hette ”Att leva på fjället”. Mannen som föreläste var en same som berättade och visade bilder om hur han lever och sköter om sina renar. Efter föreläsningen visade han sin teknik av hur man kastar lasso. Vissa av oss provade att kasta på ett stort renhorn som låg på marken.

FREDAG På sista dagen hann vi inte med någon utflykt utan det var bara att äta frukost, städa rummen, lämna in rumsnycklarna, tacka för oss och åka hemåt ca 10.30.

Gruppbild vid Gaustafallets utsiktsplats.

De här dagarna i Saxnäs har varit roliga och vi hoppas att fler vill följa med nästa gång vi åker. Prata med Ronny Walter, 070-355 48 13, han vet mer!

Om DU inte vill vara med på bild kan du ringa oss på Franzéngruppen Media (34 84 62)
så plockar vi genast bort fotot.