Hannas Londonresa

Min Londonresa

Jag har varit på semester i London med min mamma, min pappa, min moster, min morbror, min kusin, min lillebror och min lillebrors fästmö.

Jag, pappa och mamma åkte från Härnösand och de andra från Göteborg. Vi åkte från Härnösand med bil ända ned till Arlanda och hotell Ibis, där vi övernattade. Nästa dag åkte vi med taxi till flygplatsen, checkade in våra resväskor och gick igenom tullen. Allt gick bra! Vi åt frukost på flygplatsen och fikade på planet. Jag såg Sverige, Danmark och England och havet däremellan. Det var helt fantastiskt!

Flygresan tog två timmar och en kvart. Vi åkte tåg från flygplatsen Gatwick in till London och hotell ”Henrik den åttonde”. Väl där kunde vi inte få våra rum på en gång, så vi gick ut och åt på en pub i närheten. Då hade vi också återförenats med ”Göteborgarna”. Jag, mamma och min kusin var så förkylda att vi satt med näsdukar och snöt oss hela tiden. På hotellet tog jag igen mig ett tag. Sedan gick vi till marknaden ”Porto Bello Road” där vi såg t-shirts, tavlor, souvenirer mm. Jag gick in i en butik och köpte örhängen!

På kvällen gick vi till grannhotellet där de tyvärr inte hade bord för 8 personer, så vi gick till en grekisk restaurang istället. Där åt jag lammstek och grekisk sallad. (Gott!!)

Nästa dag ställde jag om klockan en timme bakåt- engelsk tid, och sov en timme till. Skönt! Jag åt god frukost på hotellet och tränade på kartan var olika ställen i London låg. Jag, pappa, morbror Göran, min kusin Amanda, min lillebror Linus och hans fästmö Fiona åkte tunnelbana till Oxford Street där vi sedan delade upp oss. Jag och pappa gick för oss själva. Vi åt kött på en pub och gick sedan till ”British Museum”. Där såg vi en utställning om gamla klockor, och en om mumier och gamla egyptiska föremål. Vi hade kunnat gå på museet en vecka utan att se allt!

Jag åt våfflor med chokladsås, nutella, banan och florsocker. (Gott!!) Vi gick ett tag till och åkte sedan buss hem till hotellet. Väl hemma på hotellet vilade jag mig och löste korsord. (Jag hade köpt en korsordstidning i Sverige som jag tog med mig.) Det var skönt och avkopplande att sitta för mig själv ett tag. Jag gick med mamma och pappa till lobbyn och sedan gick vi allihop till puben ”The Leicester arms”. Jag åt Ceasarsallad.  Det var gott!

Nästa dag åt jag frukost på hotellet, vilade mig på sängen och sedan gick jag till min moster Anne och mamma. Efter det gick jag och mamma till pappa och vi vilade oss mera. Till slut kom mamma, Linus, Fiona, jag och Amanda iväg! Vi åkte taxi till Euston tågstation. Där i närheten fanns en kycklingrestaurang där vi åt lunch. Jag åt kycklingbröst i pitabröd. Starkt men gott! Efter lunchen åkte vi tåg till Watford Junction där ”Harry Potter”-museet låg. (NI känner väl till trollkarlseleven ”Harry Potter” som gick i skolan på slottet Hogwarts?)

Museet bestod av olika rum, en uteservering i mitten och sedan ännu fler rum och till slut en butik! Först kom vi till en bio där de visade en film om hur fenomenet ”Harry Potter” hade erövrat världen. Sedan  gick vi genom biosalongen bakom filmduken till slottets matsal, där de fyra elevhemmen Gryffindor, Huffle Puff, Slytherin och Rawen Claw åt sina måltider. Där var det guidning. Sedan fick man gå fritt genom rummen. Jag såg bland annat ett drakskelett, klassrummet för trolldryckskonst och affären där de sålde trollspön. Vi fikade på uteserveringen, där de också hade den magiska bussen, den flygande bilen och Hagrids motorcykel.

Jag köpte ett gosedjur, ”Vingfåle” som jag sedan gav till min moster. Hon var sjuk så hon kunde inte följa med. Vi åkte tåg och sedan taxi hem till hotellet. På hotellets restaurang åt jag en varm smörgås. (God!)

Nästa dag reste vi tillbaka till Sverige igen, först med taxi, sedan tåg till Gatwick Airport. På tåget åt jag en god fruktkaka! Vi checkade in och gick genom tullen. (Det gick bra!) Sedan åt vi tacos med guacamole och salsa som vi delade på alla tre. Flygresan gick bra! Väl på hotell Ibis hämtade vi bilen och åkte bil hela vägen till Härnösand!

Det var en kul resa som jag gärna gör om!

Skrivet av Hanna Löfgren
(Foton tagna av Malin Stenberg hör ej samman med berättelsen)