Vattengymnastik

Jag brukar gå på vattengymnastik  på simhallen på torsdagar. Vattengymnastik är
– precis som det låter – att göra gymnastik i vattnet. Där blir man lite lättare och svettas ingenting samtidigt som vattenmotståndet gör att man tränar musklerna lite mer än om man skulle ha gjort samma rörelse utan vatten.

När jag kommit till simhallen betalar jag i kassan och sedan låser jag in mina värdefulla saker, (till exempel min klocka), i ett värdeskåp. Jag duschar, tvättar håret och byter om till baddräkt. Sedan går jag till den stora bassängen och ger instruktören ett inplastat kort där som det står ”vattengympa” på. Det kortet får man i kassan när man betalat och sagt att man ska vattengympa. Instruktören räknar korten och ser hur många som ska delta.  Man behöver inte anmäla sig i förväg eller sjukanmäla sig om man inte kan komma.

Jag brukar simma några längder rygg-och bröstsim för att komma igång. Efter det börjar  själva programmet med joggning och zumbadans, Nästa del av programmet går ut på att man inte ska nudda botten. De som vill får använda flytredskap. Nu trampar vi vatten,gör simrörelser på stället, ”åker skidor ” i vattnet med arm-och benrörelser som när man åker längdskidor, och drar upp benen mot hakan för att bara simma med armarna.

Mot stången!- vid vilken man står på en kant av bassängen och gör armhävningar, sedan för man upp benen mot stången och gungar magen från sida till sida. Vattenplask- på mage och sparka med benen i vattnet. Efter det simmar vi tillbaka till den grunda delen av bassängen för mer zumba, joggning och  att flytta vatten med händerna. Till slut blir det stretching!

Hela vattengymnastikprogrammet genomförs till musik. Det har varit samma program och samma musik varje torsdag. Nu är det slut med vattengymnastiken för sommaren, men det startar upp igen första veckan i september. Instruktören Birgitta hälsar alla välkomna!

Skrivet av Hanna Löfgren.