Avslappningsövningar

Att titta på vackra blommor kan också vara avslappnande

Jag tänker berätta om några olika avslappningsövningar som jag har prövat och kan rekommendera till er läsare.

Den första övningen går ut på att knyta och knyta upp händerna. När jag är ute och går händer det ibland att jag blir spänd för andra människor. Då brukar jag göra så här: Jag går mot personen jag är lite spänd för. Strax innan vi möts knyter jag båda händerna, håller dem knutna i ungefär två sekunder  för att sedan knyta upp dem och slappna av strax innan jag tar ögonkontakt med personen och går förbi. Då är jag avslappnad när jag går förbi personen och mötet känns mycket trevligt både för mig och för den person jag möter.

En annan avslappningsövning brukar jag göra hemma  i soffan: Jag håller handen på min mage, andas in och håller andan i fem sekunder. Sedan andas jag ut genom munnen. Den här andningsövningen upprepar jag tio gånger i följd. Andningsserien i sin helhet  genomför jag två till tre gånger om dagen.

Jag brukar stretcha (sträcka ut) armarna och benen några gånger per dag. Det gör mig mer avslappnad.

Ibland har jag gjort en avslappningsövning som går ut på att man ska känna sin egen andning. Då sitter jag på en stol och andas in och ut genom munnen. Jag lyssnar på och känner hur jag andas in och ut. Det brukar göra mig mer avslappnad.

Den sista avslappningsövningen består i att sitta och tänka på en kroppsdel i taget: Vänster stortå, vänster lilltå, höger stortå, höger lilltå, fötterna, benen och så vidare tills jag har tänkt på alla mina kroppsdelar. Till sist slappnar jag av i hela kroppen.

De två sista övningarna har jag hört på en cd hos min sjuksköterska. De tar båda ganska lång tid, (cirka fem minuter), så att hela beskrivningen av varje övning blir därför svår att redovisa här.

Skrivet av Hanna Löfgren