Vattengymnastik

Jag brukar gå på vattengymnastik  på simhallen på torsdagar. Vattengymnastik är
– precis som det låter – att göra gymnastik i vattnet. Där blir man lite lättare och svettas ingenting samtidigt som vattenmotståndet gör att man tränar musklerna lite mer än om man skulle ha gjort samma rörelse utan vatten.

När jag kommit till simhallen betalar jag i kassan och sedan låser jag in mina värdefulla saker, (till exempel min klocka), i ett värdeskåp. Jag duschar, tvättar håret och byter om till baddräkt. Sedan går jag till den stora bassängen och ger instruktören ett inplastat kort där som det står ”vattengympa” på. Det kortet får man i kassan när man betalat och sagt att man ska vattengympa. Instruktören räknar korten och ser hur många som ska delta.  Man behöver inte anmäla sig i förväg eller sjukanmäla sig om man inte kan komma.

Jag brukar simma några längder rygg-och bröstsim för att komma igång. Efter det börjar  själva programmet med joggning och zumbadans, Nästa del av programmet går ut på att man inte ska nudda botten. De som vill får använda flytredskap. Nu trampar vi vatten,gör simrörelser på stället, ”åker skidor ” i vattnet med arm-och benrörelser som när man åker längdskidor, och drar upp benen mot hakan för att bara simma med armarna.

Mot stången!- vid vilken man står på en kant av bassängen och gör armhävningar, sedan för man upp benen mot stången och gungar magen från sida till sida. Vattenplask- på mage och sparka med benen i vattnet. Efter det simmar vi tillbaka till den grunda delen av bassängen för mer zumba, joggning och  att flytta vatten med händerna. Till slut blir det stretching!

Hela vattengymnastikprogrammet genomförs till musik. Det har varit samma program och samma musik varje torsdag. Nu är det slut med vattengymnastiken för sommaren, men det startar upp igen första veckan i september. Instruktören Birgitta hälsar alla välkomna!

Skrivet av Hanna Löfgren.

Avslappningsövningar

Att titta på vackra blommor kan också vara avslappnande

Jag tänker berätta om några olika avslappningsövningar som jag har prövat och kan rekommendera till er läsare.

Den första övningen går ut på att knyta och knyta upp händerna. När jag är ute och går händer det ibland att jag blir spänd för andra människor. Då brukar jag göra så här: Jag går mot personen jag är lite spänd för. Strax innan vi möts knyter jag båda händerna, håller dem knutna i ungefär två sekunder  för att sedan knyta upp dem och slappna av strax innan jag tar ögonkontakt med personen och går förbi. Då är jag avslappnad när jag går förbi personen och mötet känns mycket trevligt både för mig och för den person jag möter.

En annan avslappningsövning brukar jag göra hemma  i soffan: Jag håller handen på min mage, andas in och håller andan i fem sekunder. Sedan andas jag ut genom munnen. Den här andningsövningen upprepar jag tio gånger i följd. Andningsserien i sin helhet  genomför jag två till tre gånger om dagen.

Jag brukar stretcha (sträcka ut) armarna och benen några gånger per dag. Det gör mig mer avslappnad.

Ibland har jag gjort en avslappningsövning som går ut på att man ska känna sin egen andning. Då sitter jag på en stol och andas in och ut genom munnen. Jag lyssnar på och känner hur jag andas in och ut. Det brukar göra mig mer avslappnad.

Den sista avslappningsövningen består i att sitta och tänka på en kroppsdel i taget: Vänster stortå, vänster lilltå, höger stortå, höger lilltå, fötterna, benen och så vidare tills jag har tänkt på alla mina kroppsdelar. Till sist slappnar jag av i hela kroppen.

De två sista övningarna har jag hört på en cd hos min sjuksköterska. De tar båda ganska lång tid, (cirka fem minuter), så att hela beskrivningen av varje övning blir därför svår att redovisa här.

Skrivet av Hanna Löfgren